Toplumsal Paylaşım Ağlarında Mahremiyet Sorunu

Yaygınlaşan sosyal ağların tetiklediği paylaşma güdüsü hapishane kaçkınlarından sıradan kullanıcılara kadar yepyeni sorunları beraberinde getiriyor Bundan birkaç yıl önce söylense garip gelirdi şüphesiz ancak internetin yeni nesil hizmetleri sayesinde tam bir takip ve teşhir çılgınlığı başlamış durumda. Ünlü ya da ünsüz fark etmez; yüz milyonlarca insan ne yapıyor, ne düşünüyor, ne yiyor, ne içiyor, nerede, ne yapıyor, sürekli paylaşımda. Bu yılın ortasında 500 milyon kullanıcıya ulaşmayı hedefleyen ve Türkiye’nin de en popüler sitelerinden biri haline gelen Facebook bu kitlesel akımın mıknatısı durumunda. Ne yaptığını arkadaşlarıyla paylaşma güdüsü kimileri için öyle bir noktaya ulaştı ki, durumunu güncelleme adına bilgisayar çalanlara bile rastlanmaya başladı. Son olaylardan biri ABD San Francisco’da 19 yaşındaki Corey Kinney tarafından gerçekleştirildi. Kahvecide oturan bir müşteriden Facebook sayfasını güncellemek için bilgisayarını isteyen Kinney, olumlu yanıt alamayınca çantasını kaparak kaçtı. Kaçak avı Bir diğer enteresan olaysa geçtiğimiz hafta Britanya’da yaşandı. 7 yıllık mahkûmiyet cezasını doldurmaya çok az bir zaman kala Hollesley Bay Hapishanesi’nden kaçan Craig Lynch adlı mahkûm, çıkar çıkmaz ilk iş olarak bir Facebook sayfası açtı ve kaçak yaşamında neler yaptığını paylaşmaya başladı. Lynch’in nerede ne yaptığını Facebook’tan takip etmeye başlayan polis kısa bir süre içinde ‘teknik takip’ yardımıyla kaçağı yakaladı. Yakalandığı anda da Facebook yönetimi Craig Lynch’in sayfasını kapattı. Bu paylaşım akımı parasını internetteki bilgiden kazanan firmaların da dikkatini çekmiş durumda. 140 karakterde düşüncelerin ve yapılanların paylaşıldığı Twitter.com hizmetinin Google, Bing ve Yahoo ile yaptığı anlaşmanın özünü de bu oluşturuyor. Böylece web sayfalarındaki bilgilere ek olarak güncel konu ve karakterlerle ilgili anlık bilgiler de arama sonuçlarında yer alacak. Bu anlık bilgiler arşivlere de girdiği için anlık olarak paylaşılan bölük pörçük bilgi yığınları, büyük resmi oluşturacak aramalarda daha isabetli ve zengin sonuçları mümkün kılacak. Kullanıcılar habersiz Bütün bu süreçte olanlar hakkında en az bilgisi olan grupsa kullanıcılar. Birçok kullanıcı ne amaçla, kim tarafından, ne oranda kullanılacağını bilmeden birçok mahrem bilgi ve görüntüyü bu tip ağlarda paylaşıyor. Arama sonuçlarında isimleriyle eşleşerek çıkmaya başlayacak bu güncellemelerde kimi zaman sadece arkadaşlarını düşünerek mahrem bilgilerini paylaşanlar bir süre sonra bunları ortadan kaldırma telaşına düşüyor. Facebook’un kurucusu ve sahibi Mark Zuckerberg ise mahremiyet endişesinin eski moda olduğunu savunuyor. Site bir süre önce yaptığı güncellemeyle önceden profil bilgilerinin gizlilik ayarlarını yapan yüzde 15’lik dilimdeki üyeler dışındaki herkesin bilgisini herkesle paylaşılır hale getirmişti. Henüz her arama motorunda deneme amaçlı kullanılan bu sosyal ağ aramaları yaygın olarak kullanıma geçtiğinde birçok internet kullanıcısının zorlu günler yaşayacağına kesin gözle bakılıyor. Kimi uzmanlarsa bu sürecin ardından internet kullanıcılarının paylaştığı içeriğe ve mahremiyet ayarlarına eskisinden daha çok önem vereceğini düşünüyor.

Kaynak: http://www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=RadikalHaberDetay&ArticleID=975174&Date=26.08.2009&CategoryID=117

Erişim: 18.01.2010

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: