Facebook da özel yaşam ve gizlilik…

Facebook 500 milyon üyesini onlara insanların birbiriyle iletişime geçtiği, fotoğraflarını, sevdikleri veya sevmedikleri şeyleri istedikleri kadar dar veya geniş bir arkadaş ağıyla paylaşabilecekleri bir platform olduğu için çekti. Karşılığında da bu bilgileri beğenilerine göre üyelerine reklam göstermek üzere kullandı. Ancak Facebook şimdilerde, üyelerine istedikleri sınırları belirlemenin kolay, dolambaçsız ve tutarlı bir yolunu sunmaya dair sözünü yerine getirip getirmediği konusunda git gide büyüyen bir tartışmanın odak noktasında. Gizlilik ayarlarını sürekli olarak değiştiren şirket, bu değişiklikleri yapmayı gittikçe daha zor bir hale getirdi. Özel hayattan ne anladığı konusunda şüpheler yarattı. Bir üyenin facebook’tan çıkması uzun ve zorlu bir iş. Bunlar haklı endişeler. Eleştirilerin ardından Facebook gizlilik ayarlarının bir kısmını değiştirmeye karar verdi. Şirket Nisan ayında kullanıcı profillerinde “arkadaşlar”, “yaşanılan şehir”, “iş”, “okul”, “ilgi alanları” ve “beğenilen internet siteleri” gibi pek çok bölümü halka açık bilgi ilan etti ve Facebook üzerindeki uygulamaların bunlara erişmesini sağladı. Üyelerin bu bilgileri gizli tutmayı isteyip istemediklerini önemsemedi. Bu hareketiyle gizlilik hakkını savunanların tepkisini alan Facebook aynı zamanda bazı senatörlerin de ilgisini çekti. Facebook, “beğen” butonuna tıklayan kullanıcılarının halka açık bilgilerini Yelp ve Pandora gibi kurumsal ortaklarıyla paylaşarak kullanıcıların beğenilerine göre hizmet vermesini sağlamayı amaçladı. Üyeler Facebook’un bu tip uygulamalarından çıkabilir ama bu çokta kolay değil. Facebook’un Başkanı Mark Zuckerberg, 24 Mayıs’ta The Washington Post’ta yayımlanan bir makalede birkaç aydır içinde şirketin “kullanımı çok daha kolay güvenlik kontrolleri” ekleyeceğini ve “üçüncü şahıs hizmetlerin hepsini engellemenin kolay bir yolunu” sunacağını açıkladı. Zuckerberg ayrıca şirketin halka açık olarak kategorize edilen bilgileri daraltacağını da söyledi. İnsanların internet üzerinden iletişim kurma şekillerini etkileyen bir güç haline gelen bu şirketin aldığı karar çok doğru. Geçen sene de hizmet koşulları üzerinde değişiklikler yaptığı için tüketicilerin tepkisini çeken Facebook, o olaydan sonra bir dizi prensip açıkladı. Bunlardan biride şuydu: “İnsanlar bilgilerini kiminle paylaşacaklarına karar verme ve seçeneklerini korumaya yönelik güvenlik ayarları yapma hakkına sahiptir.” Facebook bu kurala uyarsa kendisi için çok iyi olur. Aslında Facebook kullanıcılarına kişisel bilgilerinin kullanımı ve paylaşımı üzerinde tam kontrol vermelidir. Bu, kullanıcı bilgilerini kullanmak istediği her sefer üyelerinden onay almak anlamına da geliyor. Aynı zamanda üyelerin kişisel bilgilerini kimin görebileceğine ve bu detayların nasıl kullanılabileceğine karar vermeleri için kolay yollar belirlemelidir. Facebook’un varlığı hayatlarıyla ilgili bilgileri paylaşmayı isteyen insanlara dayalıdır. Her şeyi paylaşmak isteyen kullanıcılarının öyle yapacağına güvenmeli ve paylaşmak istemeyenleri de zorlamamalıdır.

Kaynak: http://www.sabah.com.tr/NewYorkTimes/2010/06/10?ref=sabahMenu 

Erişim tarihi: 10.06.2010

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: