Türkiye’de Bilgi İletişim Teknolojileri ve Çocuk ve Gençlerin İnternet ve İletişim Teknolojileri Kullanımı

Türkiye Büyük Millet Meclisi, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ve Unicef tarafından 21-23 Kasım 2011 tarihlerinde Ankara’da gerçekleştirilen “Türkiye’de Bilgi İletişim Teknolojileri ve Çocuk ve Gençlerin İnternet ve İletişim Teknolojileri Kullanımı” konferans ve çalıştayındaki saptamalar şu şekildedir:

TÜRKİYE’DE MEVCUT DURUM

Türkiye’de başta İnternet olmak üzere Bilgi İletişim Teknolojilerinin (BİT) kullanımı çocuklar ve gençler arasında giderek artmaktadır. Türkiye’de yapılan araştırmalar, bilgi iletişim teknolojilerinin haberlerin izlenmesi, sosyal medya kullanımı ve eğlence amacıyla kullanıldığını göstermektedir. Ayrıca e-devlet uygulamaları çerçevesinde, nüfusun her kesiminin giderek yaygınlaşan ve yoğunlaşan oranda İnternet arayüzeyine ve çeşitli mobil uygulamaları kullanması bir gereksinim haline gelecektir.

Bilgi İletişim Teknolojilerinin gündelik yaşamın vazgeçilmez bir ögesi olarak sahip olduğu yer, bu teknolojilerin iki boyutta irdelenmesini gerekli kılmaktadır: getirdiği olanaklar ve riskler.  Bilgi İletişim Teknolojilerinin olanaklarının ve risklerinin farkına varılması, Türkiye’de gençlerin ve çocukların “dijital yerliler (dijital kuşaklar)” olarak bu teknolojileri daha nitelikli ve daha doğru, yaratıcı ve üretken kullanmalarına olanak sağlayacaktır. Bu çerçevede, 21-22 Kasım 2011 tarihlerinde Ankara’da TBMM’nin himayelerinde, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı ile UNICEF’in işbirliğinde düzenlenen “Türkiye’de Bilgi İletişim Teknolojileri ve Çocuk ve Gençlerin İnternet ve İletişim Teknolojileri” kullanımı konulu konferans ve çalıştay sonucunda tespit edilen olanaklar, riskler ve öneriler aşağıda özetlenmiştir:

OLANAKLAR

Bilgi iletişim teknolojileri;

  • Eğitim amaçlı kullanımı ile özellikle uzaktan eğitim sistemleri ile eğitimde mekân sınırlarının aşılması ve toplumun tüm kesimlerine eğitim olanakları,
  • Toplumsal ve kültürel ifade amaçlı kullanımı,
  • Kullanıcılarının kendilerini ifade etmelerini,
  • Kültürel çeşitliliğe olanak,
  • Küreselleşme olgusu sonucunda farklı dilleri kullanabilme becerisinin gelişmesine katkı,
  • İletişimin ve hızının artmasını,
  • Çeşitli ve güncel bilgi kaynaklarına ve bilgiye kolay erişimi,
  • Bilgiye erişmede ve kullanmada fırsat eşitliğini,
  • Ekonomik, toplumsal ve kültürel amaçlarla bireylerin bir araya gelmesini,
  • Oyun oynamayı,

sağlar.

RİSKLER

Bilgi İletişim Teknolojilerinin sunduğu olanaklar,  yanlış ve niteliksiz kullanılmaları halinde riske dönüşmektedir.

Bu riskler;

  • “üretici” değil “tüketici” durumunda bulunmak;
  • Dijital oyun sınıflandırma sisteminin olmaması ve mevcut dijital oyunlara bilinçsiz erişim;
  • Ebeveynlerin ve eğiticilerin “dijital okuryazarlık” düzeylerinin düşük olmasından dolayı çocuklara ve gençlere etkili yönlendiricilik yapamamaları;
  • Çocuklara ve gençlere nitelikli sosyalleşme ortamları sağlanamamasına bağlı olarak İnternet’in aşırı kullanımı;
  • Aşırı kullanım sonucu bedensel, ruhsal ve bilişsel sorunlar;
  • Kişisel bilgilerin kötüye kullanımı;
  • Kötü niyetli yazılımların yarattığı tehlikeler;
  • Aşırı ticari içerik ve yanıltıcı reklamların varlığı;
  • Zararlı içeriklerin ve siber zorbalığın mevcudiyeti

şeklinde özetlenebilir.

ÖNERİLER

  • Üretilecek politikalar, öncelikle ifade özgürlüğü ve bilgiye erişim hakkını temel alarak tüm paydaşların katılımıyla farklı hedef kitlelere yönelik olarak geliştirilmelidir.
  • Dijital okuryazarlık eksikliği, başta MEB, üniversiteler ve diğer paydaşların işbirliği ile giderilmelidir.
  • Türkiye’de var olan İnternet’in güvenli kullanımına yönelik çeşitli çalışmaların ilgili tüm kurum ve kuruluşları, STK’ları ve özel sektörü içerecek şekilde geliştirilmesi, işbirliği ve koordinasyonun sağlanması gerekmektedir. Bu çalışmalarda özellikle çocukların ve gençlerin görüşlerine başvurulması gereklidir.
  • Çocukların, gençlerin ve ebeveynlerin Bilgi İletişim Teknolojilerinin doğru kullanımı konusunda farkındalıklarının arttırılması gereklidir.
  • Medyanın Bilgi İletişim Teknolojilerinin kullanımından kaynaklanan olanakları ve riskleri dengeli bir şekilde sunması, toplumda doğru kanaat oluşumunu desteklemesi gereklidir.
  • “Medya Okuryazarlığı” ve “Bilgisayar” dersleri müfredatının gözden geçirilmesi gereklidir.
  • Ulusal kurum ve kuruluşların uluslararası kuruluşlarla işbirliği yapması ve gelişmelerin takip edilmesi gereklidir.
  • Dijital eşitliği sağlayacak şekilde alt yapı eksikliğinin giderilmesi gereklidir.
  • 5651 sayılı kanunun ve ilgili diğer mevzuatın yukarıda tespit edilen olanaklar ve riskler temelinde yeniden ele alınması önerilmiştir.

 

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: