Çinliler nakitsiz alışverişte yüz tanıma teknolojisini benimsiyor…

Özetleyen ve çeviren: Gökçe Özsu, Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi İletişim Bilimleri Dr. Programı

Nakit, kredi kartı, cüzdan ya da akıllı telefon artık yok: Çinli müşteriler, ülkeleri yüz tanıma teknolojisine geçtikçe, daha fazla sayıda ürünü yalnızca tek bir yüz hareketiyle satın alabiliyor.

Çin’in mobil ödeme altyapısı, dünyanın en ileri altyapılarından biri, ancak yeni sistemlerin -ki bunlar yüz tanımayı gerektiriyor- ülke çapında kullanıma sunulması QR kodlu ödeme yöntemini bile geride bırakıyor.

Mobil ödeme konusunda dünyanın en ileri altyapılarından birine sahip olan Çin’de müşteriler, yüzlerinin fotoğraflarını dijital ortamda banka hesaplarıyla eşleştirebiliyorlar. Ödeme yapabilmek içinse üzerinde kamera bulunan bir POS makinesi karşısında poz vermek yetiyor.

Yüzlerce şubesinde yüz tanıma teknolojisini kullanan ünlü bir pastane zincirinin[1] enformasyondan sorumlu üst düzey yöneticisi “Telefonumu yanıma bile almadım, alışveriş için yanıma herhangi bir şey almama gerek yok” diyor. “Mobil ödemenin ilk zamanlarında bu mümkün değildi, ancak yüz tanıma teknolojisi ortaya çıktıktan sonra yanımızda hiçbir şey olmadan ödeme yapabiliriz” diye açıklıyor.

Söz konusu yazılım halihazırda -genellikle yurttaşların gözetlenmesinde- kullanılıyor, hatta trafik kurallarının ihlal edenlerin ve suçluların yakalanmasında da yaygın bir şekilde kullanılıyor. Ancak yetkililer bu teknolojinin özellikle de Çin’in gözetlemeye en çok maruz kalan Xinjiang bölgesinde muhaliflerin bastırılmasında kullanıldığı konusunda eleştiriliyorlar.

“Burada büyük bir risk var… Özellikle de devlet bu verileri gözetim, izleme, siyasi muhaliflerin takibi, toplumsal ve enformasyon kontrolü, tıpkı Xinjiang’daki Uygurlara olduğu gibi etnik profilleme ve hatta öngörücü politikalarda kullanıldığı zaman” diyor Sydney’deki Macquarie Üniversitesi’nden Çin araştırmacısı Adam Ni. Bu durumun “yüz tanıma teknolojisinin verilerin toplanması ve kullanılması konusundaki en tartışmalı noktalardan biri” olduğunu ifade ediyor.

Veri güvenliği ve mahremiyet konusundaki çekincelere rağmen tüketiciler yüz tanıma teknolojisinin sokağa taşmasından rahatsız görünmüyorlar.

E-ticaret devi Alibaba’nın finans kolu Alipay, Çin’de zaten 100 şehirde kurulu cihazlarıyla sektörün lideri. Firma sektörde muazzam bir büyüme öngörüyor ve en son kabaca bir iPad büyüklüğünde bir makine kullanan “Smile-to-Pay” sistemine getirdiği güncellemeyi piyasaya sürdü. Alipay bu teknolojiyi kullanmak için önümüzdeki 3 yıllık sürede 3 milyar yuan (13 Eylül 2019 için 2,5 milyar liradan biraz daha az) harcayacak.

indir

600 milyon kullanıcıya sahip WeChat’i işleten Tencent firması ise ağustos ayında “Frog Pro” isimli yeni yüz tanıma teknolojisini tanıttı. Diğer taraftan, gittikçe artan sayıda start-up bu yükselen teknolojiden istifade etmeye çalışıyor.

“Yüz tanımanın, mobil ödeme sektörünün büyük oyuncularının zorlamasıyla popüler olma potansiyeli kesinlikle var” diyor Counterpart analisti Mengmeng Zhang, “Alipay, satıcılara sübvansiyonlar sunarken, kullanıcılarına da ödüller vererek yüz tanıma ile ödeme teknolojisini popüler hale getirmek için milyarlar harcıyor” diye sözlerine ekledi.

“Kullanışlı, çünkü alacağınızı çabucak satın alabilirsiniz” diyor emekli Zhang Liming manav alışverişini yüz tanıma ödemesiyle yaparken. “Geleneksel süpermarketlerdeki ödemelerden farklı, çünkü kasada sıra bekliyorsunuz, ki epey bu da zahmetli bir şey.”

Bo Hu, pastane zincirlerinin 300’ünde yüz tanıma teknolojili ödeme sistemi bulunduğunu ve 400’ünde daha aynı sistemi getireceklerini söylüyor. Kasa sırasını daha verimli kılacağına inanırken epey az sayıdaki kullanıcının bu yeni teknolojiyi kullandığını kabul ediyor.

Yeni teknoloji aynı zamanda daha çok veri toplama için de bir yol da sunuyor.

“Akıllı perakende satış trendinin büyük kısmı şu iki sebepten dolayı şirketler tarafından yönlendiriliyor: Hırsızlığın önlenmesi ile pazarlama analizleri için tüketici tercihleri konusunda daha iyi veri toplayabilmek” diyor Oxford Üniversitesi YZ Yönetimi Merkezi araştırmacılarından Jeffrey Ding.

Yüz tanıma ile ödeme teknolojisinin yaygın bir şekilde uygulanması, teknoloji şirketlerinin çok miktarda veri sağlamasıyla YZ endüstrisinin sütunlarından biri olması şeklindeki daha geniş ölçekli bir hükümet planına uyabilir.

Teknolojinin destekçileri mahremiyet konusundaki endişeleri umursamıyor.

“Yüz tanıma teknolojisi mahremiyetimizi korumamıza yardım edecek” diye öne sürüyor sektörde yer alan mühendis Li Dongliang.

“Geleneksel yöntemde, biri yanında beklerken şifre girmek son derece tehlikelidir. Şimdi ödememizi yüzümüzle yapabiliyoruz, bu da hesabımızı koruma altına alıyor” diye sözlerine ekledi.

Pek çok tüketici için, yüz tanıma kullanmasını engelleyen şey mahremiyet değil kendilerini beğenme konusundaki çekinceleri oldu.

Sina’nın bir anketi, katılımcıların yüzde 60’ından fazlasının ödeme için yüzlerinin taranasını kendilerini “çirkin” hissettirdiğini aktardı.

Buna karşılık Alipay, tüm kameralarına “güzelleştirici filtreler” koyacağını açıkladı. Teknoloji devi şöyle diyor: “Yüzünüz artık diğer güzelleştirici uygulamaların gösterdiğinden daha güzel olacak!”

Kaynak: http://www.koreatimes.co.kr/www/world/2019/09/683_275321.html

[1] Wedome bakery.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: