“Busan İçerik Pazarı(BCM) Kore’nin Maksimum Seviyede En Büyük Endüstriyel Kültürel Etkinliğidir”  İşlem Hacmi İlk Defa 2 Milyon Doları Aştı…

Park Joo Young

Busan İçerik Pazarı (BCM) Yönetim Kurulu Başkanı Kwon Man Woo ile röportaj

Busan İçerik Pazarı, 18 yıl önce bir yayın ve video içerik ticareti pazarı olarak başladı. Pazar yayın ve video içerikleri ağırlıklı olarak TV dizileri, animasyonlar, belgeseller, eğlence ve kültür programlarından oluşuyordu. O zamandan bu yana “Tek Kaynak Çoklu Kullanım (One Source Multi Use)”, “dijital yakınsama (digital convergence)” ve “IPTV (Internet Protocol Television)” gibi dijital medya teknolojilerinin de eklenmesiyle kapsamı çok daha genişledi. OTT, webtoon, oyunlar, blockchain, metaverse, AI (yapay zeka)vb.. Günümüzde ‘içerik’ yelpazesi bu alanlarla birleşiyor.

Bu yıl 18. yılına giren “Busan İçerik Pazarı (BCM)” tam da bu noktaya geldi. Ayrıca ticari performansı da mükemmel. 2007 yılındaki lansmanından bu zamana, ilk içerik işlem performansı 15 milyon ile 20 milyon dolar aralığındaydı. Geçtiğimiz günlerde kapanan “2024 BCM (22-24 Mayıs)” işlem performansı tarihte ilk kez 200 milyon doları aştı ve 215,89 milyon dolar oldu. Geçen yıl bu rakam 167,39 milyon dolardı. Yani, başlangıca göre 10 kattan fazla arttı.

BCM Yönetim Kurulu Başkanı Kwon Man Woo  bu konu ile ilgili şunları söyledi: “Basitçe ifade etmek gerekirse, BCM satışları yaklaşık 297 milyar won. Busan Uluslararası Film Festivali gibi Busan’daki büyük ölçekli etkinliklerin çoğu festival tipindeyken BCM satış yaratan endüstriyel tiptedir.

Yönetim Kurulu Başkanı Kwon Man Woo, Kyungsung Üniversitesi Medya İçerik Bölümü’nde profesör ve başkan yardımcısı olarak görev yapıyor. “Göz Bilir (Eyes Know) – Gözün Psikolojisi” ve “Dijital Medya ve Gazetecilik 4.0” gibi kitapları yayınlamış olan dijital medya teknolojisindeki değişimler konusunda uzman. Ayrıca 2021 yılının sonundan bu yana BCM Yönetim Kurulu Başkanı olarak görev yapmaktadır.

Göz Biliyor (Eyes Know)”, tıbbi bir cihaz olan ‘göz takip cihazı’ ile gözlemlenen göz hareketleri ile bunların içerdiği düşünce, duygu ve duygular arasındaki ilişkinin izini süren bir çalışmadır. ‘Gözler’ aynı zamanda video gibi içerikleri görüntülemek için de önemlidir ve ‘gözler’ de yapay zekanın veya sürücüsüz araçların çalışması için önemlidir.

Dijital Medya ve Gazetecilik 4.0”, BT (bilgi teknolojisi) ve dijital teknolojinin hızla gelişmesiyle birlikte değişen medya sektörünün mevcut durumunu çok iyi özetlemektedir. Entegre haber odası, bilgisayar destekli gazetecilik, veri gazeteciliği, yapay zekâ gazeteciliği, sanal gerçeklik (VR·AR·MR) gazeteciliği, çapraz medya gazeteciliği, UX (kullanıcı deneyimi), UI (kullanıcı arayüzü)… Bu konularda araştırmaları ve çalışmalarının olması Başkan Kwon’un dijital medya alanında uzman olduğu anlamına geliyor. Kendisiyle ayın 3’ünde tanıştım ve ayın 18’nde BCM kapsamında performansı ve geleceği hakkında bilgi aldım.

2 milyon doları aştı. Bu şimdiye kadar maksimum seviyede en büyük endüstriyel etkinliğidir.

“Beklentim bu yöndeydi ama yine de bu şekilde sonuçlanınca gurur duydum. 2007 yılında, o dönemde millet meclisi üyesi olan  Busan Belediye Başkanı Park Hyeong-jun’un ebe rolünü üstlendiği “BCM”, 18 yılda ilk rakamın 10 katını aşan satışları artıran bir sektör haline geldi. Kore’de irili ufaklı 200’e yakın film festivali var ve bu film festivallerinin hepsi festival anlayışıyla yapılıyor. Ancak bir film olmasa bile video gibi içeriklere odaklanan “BCM” bir sektör olarak kendine yer edindi. Ülkede tek ve Asya’nın en büyüğü. Benzer bir pazar olan Hong Kong ‘Feel Market (필마켓)’den bile çok daha büyüğüz.”

Asya ülkelerinin en büyüğü iseniz daha da ilerlemek için hırslı olmalısınız.

“İçerikle ilgili en ünlü pazar Fransa’daki Cannes Film Festivali’nin “MIPTV” ama “MIPTV” bu yıl son kez kapılarını açacak. “LA Screening”, “Londra Screening” gibi organizasyonlar tarafından bu şekilde olduğu analiz ediliyor. Cannes, sadece işlerin yer aldığı ve prodüksiyon platformunun bölgede yer aldığı, tüm yapımcıları, üretim ortamlarını, lokasyonlarını vb. yöneten bir stüdyosu olan “LA Screening” gerisinde kalmıştır. Bu açıdan Busan, Cannes’dan farklı. Çünkü Busan’da festivaller var, üretim var, lokasyon desteği var, zincir marketler var. Busan’ın, bu çeşitli pazar alanlarını iyi bir şekilde birbirine bağlayıp sanayileştirmesi halinde, “LA Screening” sorununun üstesinden gelebileceğini zannediyorum.”

“BCM geliştirebilinen alan.

“Festivallerin de bir sınırı var. Elbette festivaller insanlara keyif verebilir, turizme öncülük edebilir ancak tek başına bölgeye “paralı sonuçlar” sağlaması zor olduğundan sınırları vardır. Sürdürülebilirlik için sektöre birçok açıdan ve birçok düzeyde bağlı olması gerekir ki, ölçeklendirmek güve güvence altına alınabilir. BCM bu açıdan büyük bir potansiyeli sahip. Film festivalleri yönetmenlere ve oyunculara odaklanırken BCM yapımcılara, yatırımcılara ve yazarlara odaklanır. Üreticilerin içerisinde yer aldığı, farklı düzey ve ülkelerden insanlar BCM’de buluşuyor ve içerik oluşturmak için birbirleriyle iş birliği yapıyor. Tüm dünyada benzersiz ve tek ödül programı olan “BCM OTT Serisi Ödülleri (BOSA)” ödüllerini yürütmemizin nedeni de budur. BOSA, oyunculara veya yönetmenlere değil, dramaların planlanması, yapımı, dağıtımı ve dağıtımı sürecinde kendilerini başarıya adamış kişilere verilen bir ödüldür.”

O zaman “LA Screening” gibi mi olacak?

“Bir günde mümkün olmayacak ama bunun mümkün olacağına eminim. Öncelikle, BCM, önceden Güneydoğu Asya, ABD ve Avrupa’da yoğunlaşan ticaret pazarını Orta ve Güney Amerika, Doğu Avrupa ve Afrika’ya doğru genişletiyor. Geçtiğimiz yıl Kosta Rika Film Komisyonu ile bir anlaşma imzalandı ve bu yıl içerisinde de Güney Afrika’nın önde gelen OTT platformu “Otitiera” ve Doğu Avrupa’da eski Yugoslavya’nın hükümdar devleti Sırbistan ile anlaşma imzalandı. İçeriklerimizin Doğu Avrupa ve Afrika’ya yayılmasında köprü olacak.

Gelecek yıl Suudi Arabistan gibi Orta Doğu’da ki hassas bölgelerle karşılıklı değişim anlaşmaları yapma sürecindeyiz. Ayrıca bu yıl, koronadan dolayı Kore kısıtlamaları nedeniyle ara verilen Kore-Çin Drama Zirvesi, 5 yıl aradan sonra yeniden başladı. Bu zirve gelecek yıl Moğolistan, Hindistan ve Endonezya gibi ülkeler de dahil olarak Asya Drama Zirvesi’ni de kapsayacak şekilde genişleyecek. Bu kapsamda, geçen sonbaharda 17 Asya ülkesinden medya CEO’larından oluşan “Asyalı Yapımcı Ağı” kurduk.

Bu şekilde pazarın genişlemesi ve Asya bölgesindeki drama yapımcıları arasında bir ağ oluşturmak, “sempatizanlar” gibi aynı eseri ortak üretmenin yolunu açan temel oluyor. Bu girişimler ve zorlukların bir araya gelmesiyle Busan şehrini ‘Asya’nın Hollywood’u’ haline getirme hayali gerçeğe dönüşüyor.”

Chosun Ilbo “Asya Liderlik Konferansı (ALC)” ile işbirliği yaptık.

“ALC’ye katılan Amerikan Sinema Filmleri Derneği başkanı Dan Glickman (Eski Tarım Bakanı) -BCM’ye gelerek-, BCM konferansına öncülük eden HBO (Home Box Office) draması “The Sympathizer (동조자)” dizisinin yapımcısı Neve Peachmyeon, ALC’ye gidip her biri ders verdi.

Chosun Ilbo ALC, siyaset, ekonomi, toplum gibi alanlarında dünya liderlerinin ve akademisyenlerin bir araya gelerek, insan ve Kore endişeleri ve sorunları hakkındaki görüşlerini paylaşmak toplandığı bir etkinliktir. Ama yine de ‘medya içeriği’ alanında BMC biraz fazla önde. Bu bireysel güçler iyi bir şekilde birleştirilirse muazzam bir sinerji ortaya çıkarabilir. ALC’nin siyasi ve ekonomik liderlerinin gücü ve ağı medya içeriği alanıyla iyi bir şekilde bağlantılıysa, bu içerik planlama, üretim, yatırım ve dağıtımda küresel bir ekosistemin kurulmasına yol açabilir.”

Bu yıl Kore çizgi roman endüstrisinde efsane olan Lee Hyeon see, kendi çalışmasını yapmayı öğrenen yapay zekanın (AI) nasıl bir webtoon oluşturduğunu bizzat gösterdi. Ondan önce evcil köpeklerle ilgili içerik üreten “BIC4Dog” programı vardı. Bunlar dünyada ilkti.

“Bilgi Teknolojisi (IT) ve  dijital teknolojinin hızlı gelişimi, medya içerik pazarında bir gecede fark yaratıyor. ‘Medya içeriği’ teknoloji olmadan var olamaz. Bunu gazeteler de yaptı, radyo ve televizyon da yaptı. İlk önce yeni teknolojilerin akışını kabul edin ve onu yayan siz olun. Son zamanlarda yeni medya pazarı, çeşitli endüstrileri birleştirerek yeni bir yakınsak medya oluşturmak için içerik ekosistemini tamamen yeniden düzenliyor.

BCM, K-içeriğini (K-contents) dünyaya tanıtacak bir pencere ve dünyanın yeni medya endüstrisi trendlerine en öncelikli ve en hızlı tanıtılan bir alan olduğu söylenebilir. Bu yıl yapay zeka tarafından çizilen çizgi filmler (AI cartoon) ve webtoonlar (AI webtoon) gördüm ama “yapay zeka müziğine (AI music), yapay zeka oyunlarına, (AI game) yapay zeka dizileri (AI drama) ve yapay zeka filmlerine (AI movie)” gibi alanları kapsayacak şekilde genişletmeyi düşünüyorum. Gelecek yıl “yapay zeka konferansı(AI Con)” ya da “yapay zeka içerik festivali (AI content festival)” düzenlemeyi planlıyoruz.

Bu şekilde bir sporcu gibi hamle yaparsak K-içerik, dünyanın önde gelen trendlerini özümseyebilir ve yeni trendler oluşturarak şimdiki popülerliğini 10 yıl değil 50 yıl daha sürdürebilir.”

Kaynak: https://www.chosun.com/national/regional/yeongnam/2024/06/05/J375WOBOZRAQ7JD2EJZEY2DXTE/

Çeviri: Merve İriyarı

Yorum bırakın